Bahasa Melayu | English
Pendidikan Islam tahun 1
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Mata Pelajaran :Pendidikan
Islam.
Kelas :1
Cemerlang
Masa :1i:15-11:45
Pagi.
Tarikh :29.10.2012.
Bilangan Murid :25
Orang.
Standard Kadungan :5.1.1 Adab sebelum makan dan minum
Standard Pembelajaran:5.1.1 Menyatakan adab
sebelum makan dan minum
Objektif Pembelajaran:Pada Akhir Pengajaran Dan
Pembelajaran:
1)Murid dapat menyebut adab sebelum makan dan minum.
2)Murid dapat menghafal doa sebelum makan dan minum dengan betul dan
fasih.
Elimen Merentas Kokurikulum(EMK)-Elimen Nilai
Tambah(ENT):
Keusahaan :Bekerjasama,
Peranan Nilai :Bekerjasama,berani,sabar,tepati
masa
Penyerapan Ilmu :Akhlak
Islamiah/Ibadah.
Gabung Jalin :Matametik
dan Pendidikan Kesihatan serta Moral
Bahan Bantu Belajar :Carta,Buku Teks,kad ayat,laptop dan eviden (lembaran kerja)
Langkah /Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran dan pembelajaran
|
Catatan
|
Pendahuluan
2 (Minit)
|
Doa memulakan pelajaran
|
1.Murid membaca doa secara beramai-ramai
|
Nilai:
Khusyuk
|
Set Induksi
3 (Minit)
|
Fasa Persediaan
1.9 Pemerhatian
1. Guru menunjuk kotak,murid diminta meneka apa
yang ada di dalam kotak
2 . Murid diminta mengambil kad tajuk pelajaran yang ada di dalam kotak dan
menunjukkan kepada rakan-rakan
2. Murid membaca kad yang ditunjukkan dan membaca secara kelas.
4 .Murid diminta menampal kad
di papan tulis.
5. Guru bersoaljawab dengan murid-murid berkaitan dengan kad tersebut.
1.10
Analisis
Guru mengaitkan kad perkataan tersebut
dengan tajuk pelajaran hari ini.(Adap Sebaelum Makan)
|
Keusahawanan:
Nilai:
Berani
BBM:
Kad
perkataan
|
Langkah/Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
|
Catatan
|
Langkah 1
8 (minit)
|
Adap Sebelum makan.
|
Fasa Imaginasi
1.10 Pencanaan idea
1.Murid diminta memerhatikan gambar
2.Menyebut adab-adab sebelum makan
Secara individu .
3.Murid
diminta datang kehadapan mengambil kad perkataan dan melekatkan di papan
tulis mengikut kumpulan.
4.Murid diminta membaca secara
kelas,kumpulan dan individu
5.Penerangan daripada guru.
|
NILAI:
Berani
Memberi perhatian
KBKK:
Membanding dan membeza
BBM:
Buku Teks
Kad perkataan
|
Langkah 2
8 (minit)
|
Doa Sebelum
makan
|
Fasa Perkembangan
1.13 Penambahbaikan
1.Mendengar bacaan doa dari laptop dan berpandukan carta doa.
2.Membaca doa mengikut bacaan guru.
3.Murid membaca doa secara
kelas,kumpulan dan individu
4.Murid diminta menyusun kad kalimah doa secara kumpulan.
5.Latih tubi membaca doa sebelum makan.
1.11 Sentensis
Tasmik bacaan doa
|
NILAI:
Khusyuk
TMK:
Laptop
BBM:
Carta
Kad Kalimah
|
Langkah/masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
|
Catatan
|
Langkah 3
8 (minit)
|
Eviden
( Lembaran
Kerja)
|
Fasa Tindakkan
1.15 Perlaksanaan
1.Guru mengedarkan lembaran kerja dan memberi
arahan.
2.Murid diminta mendengar arahan guru.
3.Mewarnakan gambar yang menunjukkan perlakuaan atau adap ketika
makan.
4.Guru memberi bimbingan kepada murid
5.Guru menilai hasil kerja murid.
6.Murid yang cepat menyiapkan lembaran kerja diberi latihan pengayaan dan
menyiapkan di rumah.
|
Keusahawanan:
Bekerjasama
NILAI:
Tekun
Tepati Masa
BBM:
Eviden
(Lembaran kerja.)
|
Penutup
3 (minit)
|
Doa sebelum makan
|
Kognitif
1.Guru besoaljawab dengan murid tentang isi pelajaran hari
ini.
2.Murid diminta membaca doa secara
kelas,kumpulan dan individu.
|
Assalamualaikum,boleh berkongsi bersama.
ReplyDeleteFaridah saman
ReplyDeleteboleh,apa salahnya.